سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از جمله دشمن ترینِ آفریدگان نزد خدا، کسی است که ایمان آورده و سپس کفر ورزیده است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

+O

متن کامل بیانیه غیر متعهدها در آژانس در حمایت از فعالیت‌های هسته‌ایی ایران

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: انرژی هسته‌یی

 

بیانیه جنبش غیرمتعهدها درباره اجرای موافقت‌نامه‌های پادمان ان پی تی و مقررات مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در ایران در نشست شورای حکام قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن کامل بیانیه جنبش عدم تعهد درخصوص اجرای موافقتنامه‌های پادمان NPT و مقررات مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شرح زیر است:

آقای رئیس

1- جنبش عدم تعهد مایل است مراتب تشکر خود را از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای یوکیا آمانو بخاطر گزارش وی در خصوص اجرای موافقتنامه پادمان در جمهوری اسلامی ایران مندرج در سند 54/2011/ GOV ابراز نماید.

2- قبل از بیان نقطه نظراتمان در خصوص گزارش مدیر کل، جنبش عدم تعهد مایل است مواضع اصولی خود را در باره این موضوع مورد تاکید قرار دهد:

a. جنبش عدم تعهد برحق اولیه و غیر قابل انکار کلیه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز، بدون هر گونه تبعیض و منطبق با تعهدات قانونی مترتب، تاکید می نماید. بنابراین، هیچ موردی نباید به گونه ای تفسیر شود که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود. انتخابها و تصمیمات کشورها، شامل موارد ( مربوط به ) جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفاده های صلح آمیز از فن آوری هسته ای و سیاستهای چرخه سوخت می بایست محترم شمرده شوند.

b. جنبش عدم تعهد، آژانس بین المللی انرژی اتمی را بعنوان تنها مرجع ذیصلاح برای راستی آزمایی تعهدات پادمانی مترتب بر اعضا مورد شناسایی قرار داده و تاکید می نماید که هیچ فشار یا مداخله در فعالیتهای آژانس بویژه در فرآیند راستی آزمایی که می تواند بازدهی و اعتبار آژانس را به مخاطره اندازد، نمی بایستی وجود داشته باشد.

c. جنبش عدم تعهد بر تفاوت بنیادین میان وظایف قانونی کشورها وفق موافقتنامه های پادمان مربوط به آنها با هر گونه اقدامات اعتماد ساز که بطور داوطلبانه اتخاذ می گردند تاکید نموده و این که این امر موجد وظایف پادمانی قانونی نیست.

d. جنبش عدم تعهد تاسیس منطقه عاری از سلاح هسته ای (NWFZ) در منطقه خاورمیانه را بعنوان گامی مثبت در راه نائل شدن به هدف خلع سلاح هسته ای جهانی مورد توجه قرار داده و مراتب حمایت خود از تاسیس چنین منطقه ای مطابق با قطعنامه های مربوطة مجمع عمومی و شورای امنیت را تکرار می کند.

e. جنبش عدم تعهد مصونیت فعالیتهای هسته ای صلح آمیز را مورد تایید مجدد قرار داده و تاکید می نماید هر گونه حمله یا تهدید به حمله بر علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز اعم از در حال فعالیت یا در حال ساخت که بشریت و محیط زیست را در معرض خطر جدی قرار داده و نقض عمده حقوق بین الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و آئین نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود، تاکید می نماید. جنبش عدم تعهد نیاز به تدوین سند مذاکراتی چند جانبه جامع برای اعلام ممنوعیت حملات یا تهدید به حملات بر تاسیسات هسته ای مختص استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای را تصدیق می نماید.

f. جنبش عدم تعهد قویاً معتقد است که کلیه پادمانها و موضوعات راستی آزمایی منجمله موارد مربوط به ایران می بایست در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی و بر اساس مبانی حقوقی و فنی حل و فصل گردد. علاوه بر آن جنبش عدم تعهد تاکید دارد که آژانس می بایست به کار خود برای حل موضوع هسته ای ایران در چارچوب اختیار و اساسنامه آژانس ادامه دهد.

g. عدم تعهد تاکید می نماید که دیپلماسی و گفتگو از طریق صلح آمیز و همچنین مذاکرات محتوایی بدون پیش شرط بین طرفهای ذیربط می بایستی بعنوان تنها روشهایی که از طریق آنها یک راه حل فراگیر و پایا برای موضوع هسته ای ایران قابل دستیابی است، باقی بماند.

3- جنبش عدم تعهد ملاحظه می نماید که مدیر کل بار دیگر بیان داشته که آژانس قادر بوده است به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده ایران براساس موافقتنامه پادمان تاسیسات و موقعیتهائی خارج از محل تاسیسات که بطور معمول مواد هسته ای استفاده میشود را ادامه دهد.

4- عدم تعهد از تمایز روشن مدیرکل در خصوص وظایف ناشی از موافقتنامه پادمان و دیگر درخواستهای شورای امنیت سازمان ملل استقبال مینماید. در این رابطه عدم تعهد به اظهارات مدیرکل در گزارش اخیر مبنی بر عدم اجرای تعدادی از وظایف ناشی از مفاد قطعنامه های شورای امنیت توجه مینماید. عدم تعهد همچنین به اظهارات قبلی مدیرکل در خصوص اظهارات ایران مبنی بر اینکه برخی درخواستهای آژانس هیچگونه مبنای حقوقی در چارچوب موافقتنامه پادمان ندارد که این موضوع بصراحت در سند آژانس بشماره 810 از سوی ایران تصریح گردیده است. جنبش عدم تعهد ایران را به ادامه همکاری‌اش با آژانس به منظور ارائه تضمینی معتبر در خصوص عدم وجود مواد و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در ایران، مطابق با حقوق بین الملل ترغیب مینماید.

5- جنبش عدم تعهد خواستار ادامه پرهیز از درج گسترده جزئیات فنی اطلاعات حساس در گزارش دبیرکل میباشد.

6- عدم تعهد از همکاری مستمر بین آژانس و ایران همانگونه که در آخرین گزارش مدیرکل ذکر شده استقبال نموده و در این رابطه موارد زیر را متذکر می شود:

a. ایران براساس موافقتنامه پادمان 16 تاسیسات هسته ای و 9 تاسیسات خارج از موقعیت تاسیسات را اظهار نموده است و آژانس به راستی آزمائی عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در تاسیسات و محل های خارج از تاسیسات ادامه میدهد.

b. فعالیتهای تولید مواد هسته ای، خصوصاً مواردی که به غنی سازی مربوط می شود همچنان تحت اقدامات کنترلی و نظارتی آژانس قرار داشته، و تا به آن تاریخ کارخانه غنی سازی سوخت FEP در نطنز و کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP) دلالت بر آن دارد که عملیات کارخانه ها منطبق بر موارد اظهار شده بوده است.

c. آژانس تایید نموده است که کارخانه غنی سازی سوخت فوردو (FFEP) با اطلاعات طراحی ارائه شده از سوی ایران مطابقت داشت و این تاسیسات در مرحله پیشرفته ساخت بود و ایران و آژانس بر رهیافت پادمانی برای FFEP موافقت نمودند و ایران یکی از آبشارهائی که در طراحی اطلاعات سوالات (DIQ) برای تولید غنی سازی UF6 تا میزان 20 درصد U235 مشخص شده است را نصب نموده است. نتایج نمونه برداریهای محیطی در FFEP تا تاریخ 29 دسامبر 2010 وجود اورانیوم غنی شده را نشان نمی دهد.

d. آژانس به نظارت بر استفاده و ساخت سلولهای داغ در تاسیسات هسته ای مربوطه در ایران ادامه داده و هیچگونه شواهدی دال بر اینکه فعالیتهای جاری بازفرآوری وجود داشته، در این تاسیسات مشاهده نشده است.

e. ایران امکان دسترسی آژانس به رآکتورآب سنگین را در اراک (IR-40?) فراهم ساخت و آژانس قادر شد راستی آزمایی اطلاعات طراحی را انجام دهد. آژانس تایید نمود که احداث تاسیسات در حال انجام است و سیستم خنک کننده و تبادل گرمائی به تاسیسات منتقل شده است. براساس اظهارات ایران عملیات راکتورIR – 40 برنامه ریزی شده است که تا پایان 2013 شروع شود.

f. آژانس همچنین یک بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحیDIV را در کارخانه تولید سوخت (FMP) انجام داد و تایید نمود که ایران هنوز نصب تجهیزات ساخت سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را شروع نکرده است.

7- جنبش عدم تعهد با عنایت به گزارش مدیرکل، درخواست اطلاعات ساخت و طراحی تاسیسات جدید هسته ای توسط ایران را می نماید و ایران را به ادامه ارائه اطلاعات طراحی تاسیسات هسته ایش را براساس موافقت نامه جامع پادمان به آژانس ترغیب مینماید.

8- عدم تعهد به گزارش مدیرکل که در آن به فعالیتهای احتمالی درگیر با سازمانهای نظامی که مورد نگرانی آژانس، توضیحات ضروری اشاره شده توجه مینماید. عدم تعهد حل سریع این موضوع را توسط ایران و آژانس براساس برنامه کار "تفاهمنامه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بر مدالیتی حل و فصل موضوعات باقیمانده (INFCIRC/711)" را ترغیب مینماید.

9- عدم تعهد به گزارش مدیرکل که در آن بر نظرش مبنی بر برداشتن گامهای عملی در جهت اجرای کامل موافقتنامه پادمان و دیگر تعهدات مربوطه برای ایجاد اعتماد بین المللی برای ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تاکید نموده توجه می نماید. عدم تعهد از اینکه ایران با دعوت از معاون مدیرکل در امور پادمان برای بازدید از تاسیسات هسته ای و مورد بحث قراردادن سوالات ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران در طی این بازدید پاسخ نامه مدیرکل را داده است تشکر و قدردانی می نماید. عدم تعهد از اینکه ایران در طی این بازدید امکان دسترسی به موارد ذیل را بعنوان اقدام اعتماد ساز فراهم آورده استقبال می نماید :

a. محل تاسیسات تحقیق و توسعه بر سانتریفیوژهای پیشرفته و همینطور اطلاعات گسترده در خصوص فعالیتهای فعلی و آتی تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته.

b. نیروگاه آب سنگین (HWPP) برای اولین بار از سال 2005 که در خلال آن آژانس مشاهده نمود که نیروگاه آب سنگین در حال کار است.

عدم تعهد از ادامه این دیالوگ مثبت و همکاری بین ایران و آژانس استقبال مینماید.

10- در این رابطه، جنبش عدم تعهد از درخواستهای پیشین مدیر کل خطاب به آن دسته از اعضایی که اطلاعاتی را در ارتباط با « مطالعات ادعایی » به دبیرخانه ارائه کرده اند، برای موافقت با اینکه آژانس تمامی اسناد مربوطه را با ایران ارائه نماید، کاملا حمایت می نماید. جنبش عدم تعهد یکبار دیگر نگرانیهای خود را نسبت به ایجاد موانع در این خصوص که فرآیند راستی آزمایی آژانس را با مانع مواجه می سازد، ابراز می دارد. جنبش عدم تعهد خاطر نشان می سازد که مدیرکل قبلا گزارش نموده است :

a. آژانس بطور مستقل ابزارهای محدودی را برای اثبات صحت مدارک ارائه شده که اساس مطالعات ادعائی را تشکیل می دهند در اختیار دارد.

b. محدودیتهای اعمال شده از سوی برخی اعضاء در قبال در اختیار گذاشتن اطلاعات به ایران، انجام مذاکرات مشروح را با ایران در این خصوص برای آژانس مشکلتر می سازد.

11- با مد نظر قرار دادن تحولات اخیر فوق الاشعار و همچنین گزارشهای قبلی مدیرکل در خصوص اجرای برنامه عمل « تفاهم نامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص مدالیتی حل و فصل موضوعات باقی مانده» ((INFCIRC/71l ، جنبش عدم تعهد کماکان انتظار دارد که اجرای پادمان در ایران به صورت عادی به انجام برسد.

12- جنبش عدم تعهد موضع اصولی خود را مبنی بر اینکه دیپلماسی و گفتگو تنها راه برای حل بلند مدت موضوع هسته ای ایران می باشند، تصریح می نماید جنبش عدم تعهد بدین منظور همه کشورهای عضو را نسبت به مشارکت مثبت، تشویق می نماید. عدم تعهد دعوت بعمل آمده توسط جمهوری اسلامی ایران به رئیس عدم تعهد برای بازدید از سایتهای هسته ای اراک و نطنز در 15 و 16 ژانویه برای دریافت اطلاعات روز آمد از مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه هسته ای ایران را گامی مثبت در این رابطه تلقی می‌نماید.

متشکرم، آقای رئیس.

شهریورماه 1390

 

کد خبر: 9006-15951



هدایت آرامش ::: چهارشنبه 90/6/23::: ساعت 11:44 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2


بازدید دیروز: 98


کل بازدید :608353
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
 
>>صفحات اختصاصی<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<