سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از نابردباری بپرهیز که دوستان را می رَماند . [امام علی علیه السلام]

+O

 چرا جای بعضی از زخمها می ماند؟

پوست بدن لایه بسیار زیبایی است که اندامها را می پوشاند و نمای زیبایی برای قسمتهای مختلف بدن ایجاد می کند. این پوست دارای لایه های مختلفی است که اگر آسیب ببیند می تواند خود را ترمیم کند. اگر لایه های سطحی پوست آسیب ببیند، پوست ترمیم شده درست همانند پوست قبل از آسیب خواهد شد. به همین دلیل در خراشیدگیهای سطحی پوست نگران باقی ماندن جای زخم نباشید زیرا کاملا به حالت طبیعی برمی گردد. ولی اگر لایه های عمقی پوست آسیب ببیند، پوست ترمیم شده همانند پوست قبل از آسیب نخواهد شد و جای زخم باقی می ماند.

 

اگر زخمی در بدن ایجاد شود چگونه می توان از ایجاد جای زخم جلوگیری کرد؟

 

بسیاری از افراد نمی دانند که در زمانی که زخم ایجاد می شود می توانند کارهایی کنند که از ایجاد جای زخم جلوگیری شود و یا باعث شود زخم، اثر کمتری بر جای بگذارد. گاهی این نکات بسیار ساده آنقدر مهم هستند که در صورتی که رعایت شوند، منجر به نتایجی می شود که با هیچ روش دیگری (مانند جراحی، لیزر و...) نمی توان به آن دست یافت. لذا برای پیشگیری از باقی ماندن اثر زخم باید به این نکات بسیار مهم توجه کرد.
 

1. جلوگیری از عفونت زخم و آسیب بیشتر سلولهای اطراف آن. مثلا در سوختگی یا خراشیدگیهای سطحی، اگر به دلیل مراقبت نامناسب، محل زخم عفونی شود، لایه های عمقی پوست آسیب می بینند و این موضوع باعث باقی ماندن اثر زخم می شود. لذا در بعضی از زخمها برای جلوگیری از عفونت، مصرف آنتی بیوتیک لازم است.
 

2. بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند استفاده از بتادین برای ضدعفونی کردن زخم مناسب است، هیچگاه برای تمیز کردن یک زخم باز از محلول بتاین استفاده نکنید. توجه داشته باشید که این محلول همانطور که میکروبها را از بین می برد، سلولهای سالم زخم را نیز آسیب زده و باعث بدتر شدن جای زخم خواهد شد. به طور کلی زخم مانند مخاط چشم، حساس است و هر چیزی که نتوانیم در چشممان بریزیم نمی توانیم بر روی زخم بریزیم.
 

3. تمیز نگه داشتن زخم به ترمیم هرچه بهتر آن کمک می کند. شستشوی زخم با آب و صابون (و مخصوصا شامپو بچه) در حدی که لخته ها و ترشحات روی زخم برطرف شود، بسیار کمک کننده است. بهتر است این کار هر روز 4-3 بار انجام شود. رعایت نکردن این نکته بسیار مهم، یکی از علل شایع باقی ماندن جای بخیه در افرادی که عمل زیبایی بینی کرده اند می باشد.
 

4. از دستکاریهای بی مورد زخم (مانند کندن روی آن) جلوگیری شود. اغلب ما می دانیم که یکی از عوامل مهم باقی ماندن جای جوشهای صورت، دستکاری جوشها و کندن آنهاست. متاسفانه تا به امروز هیچ روشی ( لیزر، دارو و...) که به طور کامل بتواند جای جوشها را از بین ببرد وجود ندارد.
 

5. اگر بین لبه های زخم فاصله ای ایجاد شده باشد باید به روشهای مختلف (بخیه مناسب، چسبهای مخصوص بافتی و...) این فاصله از بین برود، درغیر این صورت این فاصله با اثر باقیمانده از زخم پر می شود. در طول دوره طبابتم گاهی با افرادی برخورد داشتم که به دلیل ترس از باقی ماندن جای بخیه، حاضر به استفاده از این روش نبودند. اگر به طور علمی و منصفانه بخواهم قضاوت کنم باید بگویم که بخیه زدن مانند چاقوی دو لبه است. در مواردی که بخیه درست و با ظرافت زده شود می تواند معجزه گر باشد و برعکس اگر نامناسب زده شود می تواند نتیجه را بدتر کند.
 

6. اگر لبه های زخم در یک سطح نباشد، به این معنی که لبه یک طرف بالا یا پایین تر از سمت مقابل باشد، حتما اثر بدی خواهد گذاشت. این موضوع مهمترین عامل ایجاد زخمهای پله ای شکل است لذا باید این اختلاف سطح با زدن بخیه های مناسب برطرف شود.
 

7. اگر لبه های زخم به داخل زخم برگشته باشد حتما اثر بدی به جای می ماند این مساله عامل مهم ایجاد زخمهای فرورفته است، بنابراین لازم است با زدن بخیه درست اصلاح شود.(اصلاح این نوع زخم به مهارت پزشک بستگی دارد)
 

8. اگر زخم در محلی است که پوست آن مرتب حرکت می کند و کشیده می شود (مانند اطراف لبها، اطراف پلک و ابرو)، با وجودی که لبه های زخم از هم فاصله نداشته باشند و درست در کنار هم قرار گرفته باشند، توصیه می شود که بخیه زده شود، زیرا در طول مدت ترمیم با حرکت بافتهای اطراف ممکن است فاصله بین لبه های زخم ایجاد شود.
 

9. در صورتی که زخمی نیاز به بخیه داشته باشد بهتر است این کار در چند ساعت اول صورت گیرد. زیرا گذشت زمان باعث متورم شدن لبه های زخم شده و از اثرات مثبت بخیه می کاهد.
 

10. تا زمان بسته شدن زخم و کامل شدن پوشش اپیتلیوم پوست آن (حدود 2 هفته اول از زمان ایجاد زخم)، ازکرم یا پمادهای از بین برنده جای زخم ( الیز، رژودرم، آلفا و...) استفاده نکنید. زیرا با وجودی که این داروها می توانند در ترمیم زخم موثر باشند، استفاده زود هنگام از آنها می تواند اثر معکوس داشته باشد.




هدایت آرامش ::: جمعه 93/8/9::: ساعت 12:13 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 41


بازدید دیروز: 50


کل بازدید :606596
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
 
>>صفحات اختصاصی<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<